I Holstebro står stadig flere butikslokaler tomme, og bidrager til en negativ tendens landet over. Alligevel finder man i samme by enkelte solstrålehistorier, hvor specialbutikker nyder stor succes.
Af Annesofie Wraae og Emil Lund Antonsen
Det er ikke altid en dans på roser at drive detailforretning i Danmark. Heller ikke i Holstebro, hvor gågaden ellers har dannet ramme om byens handelsliv i mere end 100 år. Jens Kristian Larsen, handelschef i Handelsstandsforeningen i Holstebro, fortæller, at der i deres medlemskartotek, der tæller 286 butikker, i skrivende stund er 23 tomme butikslokaler. Til sammenligning var der for bare tre år siden 14 tomme butikslokaler, som var led i en mere naturlig rotation blandt butikkerne. Jens Kristian Larsen lægger heller ikke skjul på, at detailhandlen i Holstebro i øjeblikket har det sværere end vanligt:
”Detailbutikkerne i Holstebro kan også mærke, at der er en afmatning i markedet, og at danskerne holder mere på deres penge.”
Kampen mod giganterne
Men trods den generelle nedgang i Holstebro er der stadig butikker, der oplever stor succes. En af dem er Slagter Bertelsen, en specialbutik, der huserer i den ene ende af Holstebros gågade. Butikken har gennem årene haft forskellige placeringer, men kan i år fejre 120-års jubilæum som fast inventar i den historiske gade. Slagtermester og fjerde generation i familieforetagendet, Jens Bertelsen, har for længst bemærket de store kæders allestedsnærvær i fødevarebranchen.
”Her i byen er alle de store supermarkeder repræsenteret, og de har selvfølgelig nogle skarpe priser og tilbud, der er svære at hamle op med.”
Lidt længere nede ad gågaden finder man tøjbutikken Lykke & Toft. Den er en del yngre end Slagter Bertelsen, med blot 3 år på bagen, men er tillige et eksempel på en lokalt forankret butik med vind i sejlene.
Forretningspartnerne Marie Lykke og Mette Toft mærker også onlineforretningernes tilstedeværelse og kundetække.
”Når kunderne spørger, om vi kan matche Boozt.com eller Zalando, svarer vi, at det kan vi ikke,” fortæller Marie Lykke.
Kvalitet i højsædet
De to lokale forretninger er altså oppe imod kapable konkurrenter, men ved begge steder er man bevidste om egne kvaliteter. For Jens Bertelsen er det vigtigste, at kunderne får en unik oplevelse, når de besøger butikken.
”De ved, at varerne er i orden, og de kan søge råd om tilberedning og andre ting. Den mulighed har de sjældent foran køledisken.”
Går man med Jens Bertelsen rundt i butikken og ude i produktionslokalerne, er det tydeligt, at der bliver lagt kræfter i håndværket.
”Det hele skal være af bedste kvalitet”
Hos Lykke & Toft er der ikke tvivl om, at deres nærvær er afgørende for deres forretning.
”Vi giver vejledning om størrelser eller tips til tøj, der passer sammen. Og så ender nogle alligevel med at handle hos os i stedet.”
Håb for fremtiden
Jens Kristian Larsen fra Handelsstandsforeningen i Holstebro konstaterer, at forbrugernes handels- og indkøbsadfærd er forandret. Mobiliteten er større og onlinehandel fylder stadig mere. Adspurgt om fremtidsudsigterne for detailbutikkerne spår han, at der vil blive færre butikker med samme varer som man kan købe online.
Han understreger dog, at han ser lyst på fremtiden for butikkerne i Holstebro, hvor serviceoplevelsen for kunderne er bemærkelsesværdig.
”Dem, der gør en forskel her, har en fordel.”
Både Lykke & Toft og Slagter Berthelsen har bemærket de tomme butikslokaler i gågaden, og kollegaer, der må dreje nøglen om. Alligevel er de også positive omkring fremtiden for butikker i Holstebro gågade. Som Jens Bertelsen formulerer det:
”Konkurrence er godt, hvis man bruger det til noget fornuftigt.”
Comments by 56489