I Holstebro har vejarbejdet i byen stået på meget længe, og trafikken synes farligere og mere risikabel, synes borgere. Men Holstebro kommune fastslår, at omlægningen af vejarbejdet, i sidste ende, vil øge trafiksikkerheden i byen.
Af Maiken Sif Andersen
Hvor Skivevej før løb ud og fandt sammen med Stationsvej, er der nu lukket af, og man ender i en blindgyde. Rundkørslen ved Nørreportcenteret er en grusgrav, og forbliver det nogen tid endnu. Afspærring af Lægårdvej slutter fredag d. 4 oktober efter 9 ugers vejarbejde.
Dette og også lignende vejarbejde har været Holstebroernes hverdag de sidste fem års tid. Og alt dette skyldes en større omlægning af vejnettet i Holstebro, for at højne sikkerheden.
Ikke alle er lige glade for håndteringen af vejomlægningen.
Byen gennemgået en større ændring i infrastrukturen, og det konstante vejarbejde har været til stor frustration for flere af byens borgere. Bl.a. Lone Skov, der ejer Café Perlen, har lidt under det omfattende vejarbejde.
På grund af vejarbejdet, er Lone Skov blevet så økonomisk presset, ar hun har været nødt til at tage af hendes afdøde fars arv, for at få hendes forretning til at løbe rundt.
Hun føler ikke, at måden vejomlægningen er blevet håndteret på, har været specielt god.
“Det er ikke logisk lavet [udkørsel forbudt ved Skivevej]” siger Lone Skov.
Hun synes at det virker farligt, og fortæller at hun hver dag, i sit arbejde på Café Perlen, ser bilister køre ulovligt ud fra Skivevej, og hun frygter at det kan resultere i ulykker. Dog mener hun, at skiltningen i området er fin, og at det nok nærmere handler om at det er vane for bilisterne, at køre den vej. Samtidig mener hun dog også, nogle bilister, fortsat kører ud fra stationsvej, fordi de er ligeglade, med den nye færdselsændring.
Dette kan Per Nielsen, kørelærer i Holstebro, nikke genkendende til. Han mener også, at skiltningen umiddelbart er tilfredsstillende, men at bilisterne i Holstebro er vanedyr og med vilje overser ændringen.
“Det handler ikke om, ikke at kunne finde ud af det, men om at nu er de allerede kommet ned i bunden af Skivevej, og så tror jeg ikke de gider vende om. “ – siger Per Nielsen.
Sikkerheden i højsæde
Men når man taler med Holstebro Kommune, er der en mening med vejomlægningen.
Byen har nemlig haft udfordringer med sorte pletter.
Sorte pletter er områder i trafikken, som er hårdere ramt af ulykker end andre, og omlægningen af Holstebros vejnet, er sat i værk for at sænke antallet af ulykker.
28 ulykker på fem år
Ifølge det tekniske udvalg i Holstebro Kommune, er der i løbet af de sidste fem år, fra 2019 til 2024, sket 28 bilulykker af forskellige arter inden for et meget begrænset område. Vigtigt er det at bemærke, at det kun er ulykker, hvor politiet har været indblandet, har der været uheld el. Lign. Uden politiets indblanding, er de ikke med i listen.
Der er her tale om områderne, der i øjeblikket er påvirket af vejarbejde sat i værk, netop for at mindste antallet af ulykker.
Kommunens bøn
Holstebro Kommune kan ikke med garanti sige hvornår alt vejarbejdet er overstået, men en forsigtigt bud, fra koordinator ved Team Anlæg ved Holstebro Kommune, kunne lyde på, at byen er helt færdig med vejarbejdet i 2027. Dog afhænger dette meget af tidsplanen på bolig- og butiksbyggeriet ved stationsvej, der bl.a. kommer til at indeholde en Rema1000.
Men allerede i uge 42 i år, vil grusgraven i rundkørslen ved Nørreportcenteret været blevet asfalteret, og i starten af det nye år vil rundkørslen været omdannet til en lysregulering.
Opfordringen lyder altså, at borgerne skal væbne sig med tålmodighed, for i sidste ende, er målet at vejarbejdet kan gøre trafikken mere sikker.
Comments by 56482