Årets budgetaftale i Holstebro Kommune indeholdt ingen tilbagerulning af bybusnedlægningen fra sidste års aftale, der ellers har skabt utilfredshed blandt nogle borgere i kommunen. Bedre kommunikation skal styrke borgernes forståelse for nye transportmuligheder, mener enigt byråd.

Bus 298, en af Holstebros nye busruter, i trafik. Foto: Emil Lund Antonsen.

Af Emil Lund Antonsen

Sidste års omstridte ændringer for bybusserne i Holstebro var ikke nævnt, da et enigt byråd i Holstebro Kommune onsdag fremlagde dette års budgetaftale. Blandt de tilstedeværende ordførere herskede bred enighed om, at tiden endnu ikke er moden til hverken at blåstemple eller forkaste den stærkt decimerede busrute, der først trådte i kraft 1. juli i år.

Dog er man i forligskredsen opsat på at styrke kommunikationen omkring ændringerne for bybusserne i Holstebro Kommune. Ifølge Kenneth Tønning fra Venstre, medlem af økonomiudvalget og formand for teknisk udvalg, handler det om at oplyse borgerne om de nye alternativer for offentlig transport i kommunen.

”Vi skal lære borgerne at bruge dem. Deri ligger blandt andet en kommunikationsopgave for os politikere” fortæller han. 

Den socialdemokratiske borgmester, H.C. Østerby stemmer i:

”Vores opgave er at vejlede borgerne bedst muligt.”

Behov for styrket kommunikation

Byrådet forsøgte da også at informere brugerne af busserne om alternativerne, allerede inden ændringerne trådte i kraft. Det gjorde man eksempelvis gennem foldere placeret i busserne på de nu hedengangne bybusruter. Hvorvidt folderne ikke var tilstrækkelig informative, eller om de blot ikke blev læst, står hen i det uvisse. Kenneth Tønning har dog måtte konstatere, at ikke alle borgere har fundet omstillingen lige nem.

”Jeg har haft flere mere eller mindre utilfredse borgere i røret. Det kan være dårligt gående borgere, der fortæller, at de nu må benytte besværlige alternativer eller helt undgå transport.” fortæller han.

Her opstår behovet for skærpet kommunikation. For tror man, byrådet har skåret kraftigt i bybusserne uden at etablere fuldgode erstatninger, tager man fejl. Blandt andet har man styrket FlexTrafik, der giver borgerne udvidede muligheder for at blive fragtet til og fra ønskede lokationer – til næsten samme pris som en busbillet, vel at mærke. 

Utilfredshed blandt borgere

I kølvandet på byrådets beslutning om bybusserne i fjor rejste en utilfredshed sig blandt særligt ældre borgere i Holstebro Kommune. Blandt andet etableredes partiet 60+, der har som erklæret mål at varetage ældre borgeres interesser, herunder ønsket om ikke at nedlægge bybusserne. Andre har rynket på næsen over beslutningen, dog uden at ventilere deres utilfredshed i samme grad som 60+. 

En af de borgere, der har været skeptiske overfor de nedlagte busruter, er Karen Kristensen. Hun har benyttet bybusserne i mange år, og mærker dagligt, at der kører færre busser.

”Dels kører de kun én gang i timen i stedet for to, men de stopper også med at køre langt tidligere på dagen, end de plejede.”

Og det skaber logistiske udfordringer.

”Man er nødt til at planlægge sine ærinder mere nøje, for ellers risikerer man at misse den sidste bus,” fortæller Karen Kristensen.

Hun medgiver dog i samme ombæring, at hun kender flere, der benytter sig af og trives med FlexTrafiks tilbud.

”Jeg har bare ikke selv sat mig ind i det. Det vil jeg måske overveje,” afslutter hun.

En nødvendig beslutning

Byrådet er ikke alene enige om behovet for styrket kommunikation om den offentlige transport. Samstemmende svarer de, at omlægningen af bybusserne i første omgang var både nødvendig og fornuftig. Grundlaget for beslutningen var, at busserne ofte kørte mere eller mindre tomme rundt. Et forhold, der ikke kunne forsvares hverken økonomisk eller miljømæssigt. Ifølge Kenneth Tønning er det tillige værd at huske på, at man i forbindelse med nedlægningen af bybusserne etablerede tre nye ruter, der dækker de mest basale behov i Holstebro.

”Busserne til og fra skolerne kører eksempelvis stadig.”  siger han.

Kenneth Tønning (V) ønsker at styrke kommunikationen om Holstebros offentlige transport. Foto: Martine Munkholt Christensen

Han bedyrer samtidig, at man arbejder på flere kommunikationstiltag. Blandt andet vil man fra kommunens side deltage i og informere på borgermøder, mens Kenneth Tønning selv overvejer at producere videomateriale, der skal oplyse borgerne i Holstebro Kommune om deres muligheder for offentlig transport.